/ STARTUP / Cum evaluezi o noua idee de afaceri?

Cum evaluezi o noua idee de afaceri?

idea
admin on 06.03.2014 - 18:46 in STARTUP

Exista mai multe elemente de care ar trebui sa tii cont atunci cand evaluezi o noua idee de afaceri.

Analiza si evaluarea acestor elemente te va ajuta sa decizi daca merita sa investesti in aceasta afacere sau nu.

Cum dezvolti o idee de afaceri

Primul pas pe care ar trebui sa-l faci pentru a-ti dezvolta noua idee de afaceri este sa realizezi o analiza break-even (o analiza de rentabilitate). Astfel poti determina daca afacerea ta va produce bani sau mai exact daca la sfarsitul unei perioade de timp va genera profit sau nu.

De asemenea, este absolut necesar sa evaluezi nevoia de finantare pentru a determina cum iti vei finanta afacerea.

Dupa ce ai facut acest lucru si ai stabilit ca ideea ta de afaceri este profitabila, scrie un plan de afaceri care detaliaza modul in care urmeaza sa functioneze afacerea ta si identifica beneficiile, riscurile, planul de marketing si potențialul de profitabilitate al afacerii.

Cum decizi ce afacere ti se potriveste

Exista numeroase tipuri de afaceri. Nimeni nu-ti poate spune care ti se potriveste mai bine, numai tu poti decide in acest sens.

Cu toate acestea, iata cateva sfaturi care te pot ajuta:

• Gaseste ceva care iti place. Sansele tale de succes vor fi mult mai mari daca investesti in ceva ce intr-adevar iti place.

• Ramai la ceea ce stii. Incercarea de a invata o meserie noua in timp ce-ti incepi si afacerea nu este fezabila.

Daca iti place ceva foarte mult, dar despre care nu știi prea multe, mai intai documenteaza-te atat din interior, cat si din exterior, inainte sa investi timp si bani facand-o afacerea ta.

• Alegeți o afacere profitabila. Vei fi in masura sa decizi profitabilitatea oricarei afaceri facand analiza break-even.

Tipuri de afaceri de evitat

Afacerile care folosesc materiale periculoase, produc produse alimentare, de ingrijire pentru copii, vand alcool sau construiesc ori repara structuri, vehicule sau alte obiecte de valoare, vin cu riscuri inerente.

Daca nu ești pregatit sa-ti infiintezi un SA sau un SRL si nu-ti poti permite o asigurare de raspundere adecvata (ce poate fi destul de costisitoare), ar fi mai bine sa te angajezi la o astfel de companie, decat sa-ti incepi propria afacere.

In plus, exista unele tipuri de afaceri care sunt deosebit de vulnerabile la concurenta, cum ar fi restaurantele, librariile, magazinele de inchiriat filme, cinematografele, magazinele alimentare și furnizorii de servicii de calculator si internet. Dar aceste afaceri supravietuiesc uneori, mai ales daca acestea pot umple o nisa de piata si pot dezvolta o clientela loiala.

Beneficiile și riscurile unei noi idei de afaceri

Beneficii

Inceperea unei afaceri poate fi infricosatoare, dar mari recompense ii așteapta pe antreprenorii suficient de norocosi sa-si creeze afaceri succes, beneficii pe care tu le poti pierde daca ramai salariat pentru tot restul vietii tale.

Cu toate ca numai tu poti decide daca esti gata sa renunți la locul de munca si sa plonjezi la conducerea propriei tale afaceri, iata aici cateva dintre beneficiile de a merge pe cont propriu:

Independenta si flexibilitate. Vei avea mai multa libertate si independenta lucrand pentru tine. Imediat ce afacerea ta este infiintata, vei avea flexibilitatea sa te asiguri ca nu pierzi momentele si evenimentele care conteaza cel mai mult in viata ta.

Implinire personala. Detinerea, conducerea si gestionarea propriei afaceri iti aduce satisfactii si impliniri mult mai mari dacat daca lucrezi pentru altcineva. Multi proprietari de afaceri de succes gasesc ca se bucura de respectul colegilor pentru ca au avut curajul sa mearga pe cont propriu.

Putere. Nu fi surprins daca puterea este unul dintre obiectivele tale. Cand e afacerea ta, angajatii tai vor munci si se vor adapta stilului tau. In cazul in care puterea este importanta pentru tine, gandeste-te cum sa o folosesti intr-un mod constructiv.

Bani. Riscurile de a renunța la un salariu sigur pot fi compensate de faptul ca ai propria ta afacere. Dintr-o afacere mica, poti deveni bogat sau cel putin sa ai o situatie financiara foarte buna. Cu toate ca majoritatea antreprenorilor nu ajung bogati, totusi exista unii care reusesc.

Riscuri

Desi exista multe avantaje in favoarea inceperii propriei tale afaceri, exista cu siguranta si riscuri. Cele mai frecvente includ:

Pierderea banilor. Vei avea nevoie de bani pentru a-ti incepe afacerea. Indiferent daca-ti folosesti propriile economii sau pe ale prietenilor/rudelor sau te imprumuti de la banca, exista o posibilitate foarte mare ca afacerea sa nu-ti mearga, iar tu, prietenii/rudele sau banca sa nu va recuperati niciodata banii. Daca ideea ta de afaceri este riscanta, intreaba-te daca esti dispus sa-ti pariezi pensia, sa-ti strici prieteniile sau sa-ti distrugi credibilitatea pentru ideea ta de afaceri.

Sacrificiu personal. Succesul in afaceri poate veni cu un cost personal mare. Sa faci afacerea sa-ti merga si sa creasca iti poate consuma cea mai mare parte a timpului si energiei, inclusiv seri prețioase si weekend-uri. S-ar putea sa nu mai ai timp suficient pentru familie si prieteni sau bani in exces pentru a pleca in a doua luna de miere cu sotul/sotia. Inainte sa renunti la slujba, hotaraste-te daca tu si familia ta, sunteti pregatiti sa faceti acele sacrificii personale necesare pentru a va crea o afacere de succes.

Evaluarea profitabilitatii unei noi idei de afaceri

Chiar si o idee de afaceri buna s-ar putea sa nu fie viabila din punct de vedere financiar. Pentru a intelege daca ideea ta va merge, ar trebui sa pregatesti ceea ce se numește o analiza break-even (o analiza de rentabilitate).

Intr-o analiza de rentabilitate, iti estimezi si iti proiectezi veniturile si cheltuielile pentru un an, spre a stabili daca afacerea ta va genera suficiente venituri din vanzari pentru a plati cheltuielile.

O analiza break-even include urmatoarele:

• venituri din vanzarile proiectate (cat de mult afacerea ta va castiga intr-o anumita perioada de timp);

• costuri fixe, cum ar fi cheltuielile cu chiria, paza, telecomunicatii, salarii administrative, contributii sociale etc ;

• costuri variabile, cum ar fi cheltuielile cu materia prima/marfa vanduta, lucrarile si serviciile prestate de terti etc

• profit brut (profitul dupa deducerea tuturor costurilor directe pentru produsul sau serviciul oferit) si

• venituri break-even (venituri din vanzarile de care ai nevoie pentru a menține afacerea sa functioneze; acestea se mai numesc si “prag de rentabilitate’’).

Daca identifici ca veniturile pentru a fi pe break-even reprezinta un volum de munca pe care afacerea ta il poate gestiona, atunci esti pe un drum bun. Iar daca cu usurinta poti genera/obtine venituri din vanzari mai mari (decat cele necesare acoperirii cheltuielilor), atunci afacerea ta cu siguranta are o sansa mare de reusita (va face bani in viitor).

0 POST COMMENT

Send Us A Message Here

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>